FAALIYETLER
Doküman
Yönetimi
Kurumumuzda yürütülen faaliyetlerin standartlaştırılması, ulusal ve
uluslararası kalite standartlarına uyumlu hale getirilmesini sağlamak üzere
çeşitli belgelere ihtiyaç duyulmaktadır. Kurumumuzda bu amaçla yaklaşık 1500
adet doküman oluşturulmuştur. Oluşturulan dokümanların (prosedür, protokol,
plan, talimat, görev, yetki ve sorumluluklar, form vb.) hazırlanması,
onaylanması, yürürlüğe konması, revizyonu, kontrolü ve güncel olarak
çalışanlarla paylaşımı ayrı bir faaliyet gerektirmektedir. Bu faaliyetler
direktörlüğümüz tarafından yürütülmektedir. Hastane bilgi sistemi üzerinden
erişim sağlanabilen tüm dokümanlar, gerekli görüldüğünde kullanıcılar
tarafından çıktı alınabilmektedir.
Öz Değerlendirme Faaliyetleri
Kalite standartlarına uyumluluğu sürdürülebilir kılmak amacıyla belirli
periyotlarla iç değerlendirmeleri gerçekleştirmek üzere Öz Değerlendirme Ekibi
görevlendirilmiştir. Ekibin gerçekleştirdiği denetimlerden elde edilen bulgular
analiz edilerek ilgili komiteler ile paylaşılmakta ve gerekli iyileştirme ve
eğitim faaliyetlerine karar verilmektedir.
Süreçlerin İzlenmesi ve Ölçülmesi
Yönünde Yapılan Faaliyetleri
“Süreç Yönetimi” kavramının önemli bir parçası olarak süreçlerin etkinlik ve
verimliliğinin ölçülmesi, izlenmesi ve iyileştirilmesi yönünde çalışmalarımız
artarak devam etmektedir. Direktörlüğümüz; izlenecek göstergelerin seçimi için
üst yönetime rehberlik etmektedir. Kalite Yönetim Direktörlüğümüz ilgili
birimler tarafından hazırlanan analizlerin yorumlanmasını ve doğrulanmasını
sağlamakta ve bu bilgileri düzenli olarak üst yönetime ve ilgili komitelere
raporlamaktadır. Hastanelerimizde yaklaşık 120 gösterge düzenli olarak takip
edilmektedir.
Güvenlik Raporlama Sistemi (Hasta ve Çalışan Güvenliği Kültürü)
Hastanelerimizde yürütülen kalite çalışmalarının en önemli amacı gerek
çalışanlarımız gerekse hastalarımız için güvenli bir ortamın oluşturulmasıdır.
Kurumumuz hasta güvenliğini sağlama konusunda Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) Hasta
Güvenliği Hedefleri ile SKS’nin yayımlamış olduğu hasta güvenliği hedeflerini
rehber edinmiştir.
Hastanelerimizde hasta güvenliği kavramının kurum kültürü haline gelmesini
sağlamak üzere çalışanlarımızın ve hastalarımızın hasta güvenliği konusuna
duyarlılıklarını arttırmayı hedefleyen eğitimler düzenlenmekte, görsel
materyaller kullanılmakta ve hataların bildirimi konusunda çalışanlar teşvik
edilmektedir.
Hastalarımız ve çalışanlarımızın güvenliğini tehdit eden olayların
tekrarlanmasını engellemek amacıyla olay bildirimlerinin yapılması ve analiz
edilerek önleyici tedbirlerin alınması, yürütmekte olduğumuz programın en
önemli parametresidir. Hastanelerimizde gerçekleşen hataların tespit ve
takibine yönelik bir “ Güvenlik Raporlama Sistemi” mevcuttur.
Hasta güvenliğini tehdit eden olaylar, olayı yaşayan ve/veya tanık olan
kişi(ler) tarafından en kısa zamanda Hastane Bilgi Yönetim Sistemi üzerinden
“Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Bildirim Formu” doldurularak Kalite Yönetim
Direktörlüğü’ne iletilir. Her bildirim Direktörlüğümüz tarafından ön incelemeye
tabi tutulur. Ön inceleme sırasında daha detaylı incelemeye gereksinim duyulan
olaylar ilgili komitelere aktarılmakta, kök-neden analizleri yapılmakta ve
tekrarının önlenmesi için gereken tedbirler belirlenerek hayata geçirilmektedir.
Bildirilen olayların genel analizi Direktörlüğümüz tarafından yapılarak,
belirli aralıklarla üst yönetime sunulmaktadır.
Kurul ve Komitelerin Faaliyetleri
Kalite faaliyetlerini yürütmekte olan çalışma gruplarının (Komiteler, Öz
Değerlendirme Ekibi vb.) ihtiyaç duyduğu standart bilgisi, iletişim ve uyumun
sağlanması planlı bir rehberlik hizmetini gerektirmektedir. Bu hizmet
kurumumuzda Kalite Yönetim Direktörlüğü tarafından sağlanmaktadır.
İyileştirme Faaliyetleri
İyileştirmeler, tüm kalite çalışmalarında önemli başlıklardan birini oluşturur.
Kalite Yönetim Sistemi iyileştirme çalışmaları, Kalite Yönetim Direktörlüğü
tarafından hazırlanmış “Düzeltici ve Önleyici Faaliyet Formu” baz alınarak
yürütülmektedir.
Tespit edilmiş/potansiyel uygunsuzluklarda, Kalite Birimi kontrolünde
“Düzeltici ve Önleyici Faaliyet (DÖF)” başlatılmaktadır. DÖF sisteminde hedef;
uygunsuzlukları gidermeye yönelik planlanan eylemlerin sistematik bir şekilde
takibini sağlamak ve çalışmaları “sonuca ulaştırmak” tır. Bu çalışmalarda
birincil amaç uygunsuzlukların ortaya çıkmasını önlemek (önleyici yaklaşım),
ikincil amaç uygunsuzlukların tekrarlanmasını önlemektir (düzeltici yaklaşım).
Uygulamakta olduğumuz kalite standartlarının gerektirdiği durumlarda
problemlerin neden, niçin ve nasıl meydana geldiğini öğrenmek, gerçek çözümlere
ulaşmak için tarafsızlığa ve analitik yaklaşıma dayanan “Kök Neden Analizi”
çalışmaları ile iyileştirmeler planlamaktayız.
Balık kılçığı diyagramı, beyin fırtınası, ağaç diyagramı, akış şemaları, kontrol
grafikleri vs. direktörlüğümüz tarafından kök-neden analizi çalışmalarında
kullanılan araçlardan bazılarıdır.
Eğitim Faaliyetleri
Yürütmekte olduğumuz kalite iyileştirme ve hasta güvenliği programı
çalışanlarımızın standartların gerektirdiği bilgiyle donatılmasını zorunlu
kılmaktadır. Hem mevcut bilimsel bilginin güncellenmesi hem de bu bilginin
belirli aralıklarla çalışanlarımıza hatırlatılması ihtiyacı birçok eğitim
programının yürütülmesini gerektirmektedir. Bu sebeple hastanelerimizde göreve
yeni başlayan ve görevleri devam eden personelimiz için Direktörlüğümüz
tarafından çeşitli eğitim programları yürütülmektedir. Söz konusu eğitim
programları kalite standartları ve gelen talepler dikkate alınarak
hazırlanmaktadır. Oluşturulan eğitim programlarındaki temel amaç; tüm
çalışanların işlerini belirli standartlar çerçevesinde, bilinçli,
profesyonelce, özenle, severek, güvenle ve güler yüzle yapmalarını sağlamaktır.